Sisällön tarjoaa Blogger.

"Ihan sama"

Jokaisen teinin läheinen on varmasti kuullut nämä kaksi sanaa "ihan sama". En tiedä olenko ainoa, mutta minua noi sanat ovat alkaneet ärsyttää suunnattomasti! Meidän teinimonsteri viljelee niitä joka paikkaan. Aina kun jotain kysyy, niin kaikki on "ihan sama"!

"Mitä syödään?" "Ihan sama."
"Haluatko lähtee tänään ostoksille?" "Ihan sama."
"Haluaisitko lähteä jonkun kaverin kanssa lintsin valokarnevaaleihin?" "Ihan sama."
"Otatko jäätelöä?" "Ihan sama."
"Mennäänkö leffaan?" "Ihan sama."

Ja mitä se teinimonsteri sitten tuolla tarkoittaa? Ei ainakaan sitä, mitä se aikuisille tarkoittaa eli ihan sama. Meidän teinimonsteri, kun sanoo ihan sama, niin se ei todellakaan tarkoita ihan sama... Ja mun pitäisi sitten ymmärtää mitä hän kulloinkin sillä tarkoittaa. Oikeasti! Tuo rakas teini ei nyt millään meinaa ymmärtää, etten todellakaan pysty lukemaan hänen ajatuksiaan. 

"Mitä syödään?" "Ihan sama." "No, tehdäänkö vaikka lasagnea?" "Ihan sama." "No, tehdään sitä sitten, käyn kaupasta hakee ainekset. Lähdetkö mukaan?" "Ihan sama." Ja tietenkään tyttö ei tee elettäkään lähteäkseen mukaan, joten... "No, mä lähden nyt sitten sinne kauppaan. Haluutko jotain muuta sieltä? Aamupalaa tai välipalaa?" "Ihana sama." No, mä katon sieltä sitten jotain." Sitten kun saavun kotiin ruokien kanssa... "Ai, tehäänkö me lasagnea?" "Joo." "Mä oisin halunnut uunikalaa." "Just..." "Sä et tuonut sitä jugurttia mitä oisin halunnut? Ja miks taas tätä leipää?" "No, miksi et sanonut? Mähän kysyin sulta mitä haluut kaupasta." "No, ihan sama."

Siis voi ko olla ärsyttävämpää. Jokainen varmasti tajuaa, että tytölle ei ollutkaan "ihan sama" mitä syödään tai mitä kaupasta ostetaan. Mutta siltikään sitä suuta ei saa auki, mitä oikeasti haluaa. Meillä on aina kannustettu kertomaan, mitä ajattele sekä mitä haluaa. Mutta teini-iän alkaessa kaikki muuttui "ihan samaksi". Nyt on todella vaikea kertoa mitä haluaa. Ilmeisesti tämä kuuluu teini-ikään. Muistan itsekin omasta nuoruudesta, että minulla oli vaihe, etten sanonut ääneen mitä oikeasti halusin vaan kaikki oli "ihan sama". Tämä on teinin vanhemmille hermoja koettelevaa aikaa. Tai ainakin minulle on. Huomaan, että pinna kiristyy, kun kuulen nuo kaksi taika sanaa "ihan sama". 

Minä olen alkanut tekemään niin, että aina kun kysyn tytöltä jotain ja vastaus on "ihan sama" teen just päin vastoin kun oletan tytön oikeasti haluavan. Esimerkiksi viimeksi, kun ehdotin ostoksille meno ja sain vastaukseksi "ihan sama", sovinkin lähteväni ystäväni kanssa ja jätin monsterin kotiin. Toki sain kotiin tultaessa kuulla siitä, etten ollut häntä voinut ottaa mukaan ja kuinka hän oli luullut pääsevänsä ostoksille. Kun selitin hänelle, että luulin "ihan saman" tarkoittavan ettei halua lähteä äidin kanssa, tyttö oli ihmeissään. Ja kertoi ettei ollut sitä tarkoittanut. Sovittiin, että tyttö yrittää vastaedes sanoa mitä tarkoittaa ja mitä oikeasti haluaa. Toki edelleen tulee usein "ihan sama", mutta jossain vaiheessa tyttö kertoo mitä oikeasti haluaa. Varsinkin jos muutaman kerran esitän tarkentavia kysymyksiä. 

Kyllä teini-ikä on sitten hankalaa!

Ei kommentteja

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.