Sisällön tarjoaa Blogger.

Teinimonsterista tulee isosisko!

Teinimonsteri alkoi tajuamaan tässä muutama viikko sitten, että hänestä on oikeasti tulossa isosisko. Ajatus on varmasti vieläkin hieman abstraktinen, koska vauva ei ole täällä konkreettisesti. Mutta pari viikkoa sitten Teinimonsteri sai kuulla vauvan sydämen sykkeet ja tuntea kunnolla vauvan potkut, joka teki vauvan olemassa olon entistä todellisemmaksi. Lisäksi tämän äidin aivot ovat pehmenneet (teinimonsterin sanoja)... Sekä vatsan kasvu on alkanut olemaan viime aikoina huimaa, lasketun ajan lähestyessä. Vauvan olisi määrä syntyä kuukauden päästä.


Vauvan ultraäänikuva

Vauvasta on kuitenkin kotona puhuttu juhannuksesta asti, joten ei tämä vauva yllätyksenä tule. Ollaan katsottu ultraäänikuvia yhdessä ja mietitty sukupuolta sekä nimiä. Sukupuolesta ei ole vielä varmuutta ja se tuleekin jäämään yllätykseksi. Siltikään tämä 12 vuotias Teimimonsteri ei ole aikaisemmin tainnut tajuta, että pikkusisar on ihan oikeasti tulossa. Onhan se ymmärrettävää, pikkusisarta on toivottu 10vuotta, eikä sitä ole koskaan tullut ja nyt tämä toive olisi viimein toteutumassa. :)

Viimeisen parin viikon aikana vauva on noussut enemmän puheisiin. Voi toki johtua siitä, että vauvalle on alettu haalimaan tavaroita ja alettu järjestelemään tulevaa vauvan huonetta. Vauvan tulo on siis alkanut näkyä kotona. Tuleva isosisko on päässyt mukaan vaatekauppoihin ostamaan vauvanvaatteita sekä valikoimaan vaunuja ja muita vauvantavaroita. Tämä onkin tietty ollut paras osuus. 


Isosiskon valikoima lelu pikkusisarelle <3
Teinimonsterille on noussut paljon kysymyksiä vauvan tuloon liittyen. Jotkut kysymykset ovat yllätteneet todella, koska en ajatellut enää 12 vuotiaan miettivän sellaisia asioita.

"Kun se vauva tulee, niin unohdatteko te mut sitten kokonaan?"

"Ostatteko te mulle enää sitten mitään, ku se vauva tulee? Saako se vauva sitten kaiken ja mä en enää mitään?"

"Äiti, ootko sä sitten niin väsynyt ja kiukkuinen koko ajan, että huudat vaan mulle?"

"Pyöriikö meidän elämä sitten vaan sen vauvan ympärille?"

Nämä kysymykset herätti minussa äitinä paljon ajatuksia. Tajusin, että minun pitää oikeasti tehdä tuolle minun rakkaalle esikoiselle selväksi, ettei hän todellakaan jää toiseksi kun vauva syntyy. Sovimmekin, että vauvaa hoidetaan yhdessä ja Teinimonsteri saa päättää joitakin vauvan asioita. Tällä tavoin isosisko saa tuntea itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Lisäksi sovittiin, että vähintään kerran viikossa teemme yhdessä jotakin, tekemisen saa päättää Teinimonsteri. Ruuanlaitto ja leipominen on ollut meidän yhteinen harrastus pitkään, joten sitä jatketaan vauvan syntymänkin jälkeen.

Muita ajatuksia vauvasta:

"Saanko mä sitten enää ollenkaan nukkua, ku se vauva syntyy? Se tietty huutaa ja valvoo kaikki yöt?"

"Mä en kyllä sitten sitten vaihda sen vaippoja! Se on ihan varma."

"Sitten ku se menee tarhaan niin mä voisin aina hakee sen sieltä, ku pääsen koulusta."

"Mä opetan sen vauvan shoppailemaan, niin sitten mulla on aina kaveri, joka lähtee mun kans kauppaan."

" Se vauva saa alkaa tekee sitten osan mun kotitöistä. Ei se voi vaan laiskotella."

Välillä tässä mietin, että ymmärtääkö tuo teinimonsteri, miten kauan siihen menee ennen kuin vauva voi alkaa ottaa osaa kotitöihin. Tai koska vauvasta on shoppailukaveriksi.

"Pitääköhän se vauva musta?"

"Kiukutteleekohan se vauva paljon?"

"Tuleekohan meistä kavereita?"

Kyllä se vauva tulee rakastamaan tuota isosiskoa ihan varmasti. Saattaa olla, että äiti tulee jäämään kakkoseksi vauvan elämässä. 



2 kommenttia

  1. Ihanaa luettavaa, tulee muistot mieleen parin vuoden takaa jolloin meidän perheen esiteini paini näiden kaikkien suurten kysymysten äärellä. Kaksi vuotta myöhemmin huomaan jääväni aina toiseksi isosiskon rinnalla <3 onnellista loppu odotusta ja tulevaa

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.