Sisällön tarjoaa Blogger.

Parkkihallien villilänsi

Parkkihalleissa on nykyään erilaisia parkkiruutuja. Löytyy perinteiset invapaikat ja uutena tulleet lapsiperheiden paikat, vähäpäästöisten autojen paikat sekä sähköautojen latauspisteet. Näille merkityille paikoille on yhteistä se, että ovat useimmiten sijoitettuna lähelle ostoshelvettien sisäänkäyntejä. Mikä on minusta ihan ymmärrettävää. Invalideille  liikkuminen on haasteellista ja pienten lasten kanssa liikkuvilla on useimmiten paljon kantamuksia. Vähäpäästöisten autojen sijoitus oven viereen on ymmärrettävää, koska tällä todennäköisesti halutaan vähentää pakokaasujen sisälle pääsy samoin sähköautojen latauspiste. 


Kuva lainattu kauppakeskus Trio:n www-sivuilta

Minulle on ainakin selvää se, että näille merkityille ruuduille pysäköi vain ja ainoastaan näihin ryhmiin kuuluvat. Niille ei pysäköidä edes silloin vaikka parkkihalli olisi tupaten täynnä. Olin jotenkin naiivisti olettanut, että näin tekevät muutkin ihmiset. Mutta olen tässä viime vuoden aikana jo huomannut olleeni todella väärässä! Enhän minä ole kytännyt ketä niille ruuduille pysäköi, koska itse en ole kuulunut näihin ryhmiin, enkä näin ollen ole ollut oikeutettu pysäköimään näihin ruutuihin.

Ensimmäiset merkit ihmisten röyhkeydestä parkkihallissa huomasin siinä vaiheessa, kun ostin hybridiauton ja "sain oikeuden" käyttää vähäpäästöisten autojen ruutuja. No, ensimmäistä kertaa, kun olin menossa ostoshelvettiin tällä uudella autollani, niin huomasin kaikkien vähäpäästöisten autojen ruutujen olevan täynnä. Ja ketäs niissä ruuduissa olikaan? No, ei ainakaan vähäpäästöisiä autoja! Näihin ruutuihin oli pysäköinnyt mm. iso mersu, toyota RAV, 500 sarjan bemu ja land rover. Toki joillekin nämäkin saattavat olla vähäpäästöisiä... Olin hieman närkästynyt tästä, mutta kyllä minun jalat toimivat ja jaksan kävellä muualtakin.

Mutta nyt vauvan synnyttyä, minua on alkanut raivostuttaa ihmisten laiskuus ja piittaamattomuus merkityistä autopaikoista! Eniten minua raivostuttaa se, että ihmiset pysäköivät perhepaikoille vaikka ei ole lasta autossa. Viimeksi tänään huomasin Prisman parkkihallin kaikkien perhepaikkojen olevan varattuina ja ainakin kahden auton omistajalla ei ollut lasta. Tämän tiedän varmana siitä, että toinen heistä vei ruudun nenäni edestä ja näin n. parikymppisen nuoren miehen porhaltavan autosta ulos ilman lasta. Ja toisen auton omistajan taas näin, kun tulin kaupasta ulos, n. 40v. kaljamahainen herrasmies. Kivaa kiitos!


Kuva lainattu netistä

Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kyseisen prisman parkkihallissa. Perhepaikat ovat yleensä aina täynnä ja itse olen nähnyt tasan kerran "oikean" perheen nousevan autoon. Muutoin näkemeni auton omistajat ovat olleet, joko nuoria miehiä taikka sitten päälle 40v. Muutamalle näistä olen huomauttanut asiasta ja olen saanut vastaukseksi mm. 

  • "Sä oot niin nuori, että voit ihan hyvin kävellä"
  • "On mullakin perhe" (perhe tosin on jäänyt himaan)
  • "Tää oli vapaana ja mulla on kiire"
  • "Mulla on painavat ostokset, niin pitää saada auto lähelle"
Hei, oikeesti! Ei tässä ole kyse siitä, että mä olisin laiska ja en jaksaisi itse kävellä vaan tää on käytännön kysymys. Perhepaikkojen ruutu on LEVEÄMPI kuin normipaikan ruutu. Ja voin kertoa, että leveä ruutu on silloin tarpeen, kun pitää saada turvakaukaloa ja vaunuja ulos autosta tai autoon takaisin. Ei ole meinaan yks kerta, kun olen saanut odotella autooni pääsyä, kun joku neropatti on pysäköinnyt autonsa liian lähelle ettei minun autoni ovi ole auennut tarpeeksi, että saisin kaukalon autooni sisään. 

Ihan paras ihmisten sikamaisuudesta parkkihallissa tapahtui muutama viikko sitten. Olin taas samaisessa Prismassa ostoksilla ja olinkin yllätäen päässyt perhepaikalle. Autolle takaisin tullessa huomaan, että joku idiootti on pysäköinnyt puoliksi minun ruutuun ja puoliksi viereiseen ruutuun. Myös viereisessä ruudussa on auto. Eli kahdessa ruudussa on kolme autoa. No, miten kävikään? Autoni ovi ei aukea tarpeeksi, että saisin kaukalon omalle paikalle telakkaan ujutettua. Minun pitää siis raahautua Prisman infoon ja pyytää kuuluttamaan auton omistaja siirtämään autonsa. Kuulutuksen jälkeen auton omistaja löytyy ja tulee siirtämään autonsa. Kuvittelin, että tyyppi pyytäisi anteeksi, mutta mitä tapahtuukaan? Hän alkaa raivota minulle, kuinka minun kannattaisi laihduttaa, jos tekee niin tiukkaa päästä autoon. Yritän selittää, että en saanut vauvan turvakaukaloa, koska hänen autonsa oli puoliksi MINUN ruudussa. Johon tyyppi toteaa, että olisinhan voinut ite siirtää omaa autoani sen verran, että saan ujutettua kaukalon autoon! Siis mitä?!?!?! Ai, jättäisin vauvan parkkihallissa yksin ja alan siirtää autoa, jotta saan vauvan kyytiin?!? TERVE! Miksi en heti keksinyt näin turvallista ratkaisua?

En ymmärrä miksi ihmiset eivät kunnioita lainkaan näitä korvamerkattuja autopaikkoja. Onko se ihmisten laiskuutta, itsekkyyttä, välinpitämättömyyttä tai ihan vain ymmärtämättömyyttä. Invapaikkoja ihmiset ilmeisesti kunnioittavat, koska ne ovat useimmiten tässä Prismassa vapaana. Onhan se hyvä, että edes jonkinlainen omatunto ihmisiltä löytyy. Mutta toivoisin, että myös perhepaikkoja kunnioitettaisiin. Pienten lasten vanhimmalla liikkuminen on hankalaa ja tarvitaan se väljempi ruutu, ettei tule kolhittua viereistä autoa ja saadaan lapset turvallisesti kyytiin. 

Eli jos sinulla ei ole lasta kyydissä, älä pysäköi perhepaikalle! Ja tässä yhteydessä lapseksi ei lasketa 15-vuotiasta teiniä.

KIITOS :)


3 kommenttia

  1. Samaistun täysin! Kyllä veri kiehahtaa joka ikinen kerta kun sattuu näitä "teiden ritareita" näkemään. ARGH!

    VastaaPoista
  2. Tosi tuttuu tääl pohjoses :D meinaan ku ite liikun sillon harvoin ku auton saan jostaki lainaan ni on ollu joka ikine perhepaikka varattu. Monesti vielä niin että saan kirota niin että minä jään ulos oottamaan kyseisen auton omistajaa tai jos nään et joku talipää hiihtää ilma muksuu kauppaa ni karjasen kyl perää et siirtää kotterosa ja harrastaa liikuntaa :D toki ei oo ongelma muute liikkuu kauempaa mut noitte taaperoitten kans on viel pieni haaste ollu mut sekin onnistuu pakon eessä :)

    VastaaPoista
  3. Aiiiijuma. Osuus ees kerran omalle kohdalle tuollainen...

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.