Sisällön tarjoaa Blogger.

Tutkimuksiin valmistautumista

Kun sinulla on jokin krooninen sairaus, tulee kaikista erilaisista tutkimuksista sinulle arkipäivää. Kun sinulla on kaksi kroonista seurantaa vaativaa sairautta, saat kaksin verroin juosta näillä mukavilla riennoilla. Minulla on ollut kunnia tutustua mm. erilaisiin tähystyksiin, röntgeneihin, magneettikuvauksiin, ultraäänitutkimuksiin sekä verikoikeisiin. Näistä tutkimuksista tähystykset sekä osa magneettikuvauksista ovat erittäin epämiellyttäviä. Niin toimenpiteenä kuin niihin itse valmistautuminen.

Ainakin paksusuolen ja J-pussin tähystykset sekä ohutsuolen magneettitutkimukset vaativat aina ennakointia ja niihin aletaan valmistautumaan jo hyvissä ajoin ennen tutkimusta. Tutkimusta ennen tulee olla tietty aika ruokavaliolla, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei saa syödä mitään mikä on vaikeasti sulavaa. Lisäksi tutkimusta edeltävänä päivänä aloitetaan paasto ja suoliston tyhjennys. Tuona aikana saa nauttia erilaisia mehuja, mehukeittoja ja liemiä, mutta ei maitotuotteita.

Itse suoliston tyhjennykseen saa "nauttia" tyhjennysaineita, joita on erilaisia. Erona on oikeastaan vaan maku, mikä on jokaisessa aivan järkyttävä. Itse en ole vielä kertaakaan saanut kaikkea sitä määrää juotua, mikä tulisi juoda. Olen kokeillut varmasti kaikki tyhjennysaineet vuoden 2005 jälkeen, jolloin minulle tehtiin ensimmäinen kolonoskopia. Jossakin kohtaa tyhjennysaine alkaa tökkimään niin voimakkaasti, ettei siitä enää yhtään mitään. Onneksi se suolen pahainen on aina tyhjentynyt sen verran hyvin, että tutkimus on saatu tehtyä. Eli siitä ei ole sinänsä ollut ongelmaa.

Moni varmaan ajattelee, että mitä tuossa nyt on. Muutaman päivän on ruokavaliolla ja sitten tyhjennetään suoli. Mitä minä oikein kitisen? Minä vain vihaan noita tutkimuksia! Ne ahdistavat minua. Tähystykset ovat myös erittäin kivuliaita. Toki niihin saa aina humauksen, mutta silti ne tuntuvat todella pahoille. Magneettitutkimukset eivät onneksi satu, mutta kärsin pienestä ahtaanpaikan kammosta, niin paikoillaan oleminen putkessa 45min, ei ole minun juttu. Ohutsuolen magneettitutkimuksessa saa juoda vielä tunti ennen tutkimusta 1,5l kamalaa litkua, jota ei meinaa millään saada alas. Eli myös pelkään oksentavani...

Ja kaiken lisäksi dieetillä minulle tulee ihan hirveitä mielihaluja vaikka en normaalisti himoitsisi sillä tavoin esim. kurkkua, niin dieetillä se muuttuu minulle ihan pakkomielteeksi, kun en sitä saa syödä. En pysty muuta ajattelemaan. Ihan naurettavaa... Mutta näin se vaan.

Tutkimuksissa on myös se ongelma, että jos sinulla on lapsia, niin niille pitää saada sille aikaa hoito. Tutkimukset usein on arkena klo 8-15 välillä. Joten lapsenvahdin saaminen on haasteellista, jos ei ole mummeja ja kummeja käytettävissä, jotka ovat päivällä kotona. Ja jos tutkimus tehdään humauksessa, niin silloin pitää saada vielä meno-paluu kyydit sairaalalle. Eli järjesteltävää on.

Onneksi minua hoitavassa sairaalassa tehdään magneettitutkimuksia myös iltaisin ja viikonloppuisin, joten saan helposti lastenhoidon järjestymään sekä mahdolliset kyydit sairaalalle. Huomenna (lauantaina) olenkin menossa reippaana klo 8 aamulla ohutsuolen magneettitutkimukseen.

Eväät tutkimukseen. 
Huomiseksi olen varannut sairaalaan laukkuuni mukaan Fazermint patukat nautittavaksi tutkimuksen jälkeen ja Fisherman´s friend ja Mynthon avuksi, jotta saan nesteen alas. Lisäksi mukaan tulee kirja ja ipad viihdykkeeksi. Näillä eväillä ja näillä tunnelmilla kohti huomista ihanaa toimenpidettä.

Oletko sinä ollut sairaalassa tutkimuksissa? Millaisia kokemuksia sinulla on?

<3 MäSäMutsi


Ei kommentteja

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.