Sisällön tarjoaa Blogger.

Äiti on nyt väsynyt


Niin kuin me teitä odotettiin,
Toivottiin ja rukoiltiin,
Kuiskuteltiin masulle,
Mietittiin nimiä ja tulevaa ammattia.
Ja nyt tuntuu etten riitäkään,
Etten mä äiti osaa ollakaan!

Aamupuuro palaa pohjaa,
Te halusittekin muroja.
Ulkona taas sataa,
Mutta mentävä on kuraan ja lätäköihin.
Eteinen lainehtii saappaita,
Pipoja, eksyneitä sukkia.
Mua väsyttää niin,
MUA VÄSYTTÄÄ NIIN.

Äiti on nyt väsynyt,
Hei, äiti ei nyt jaksa!
Menkää vaikka naapuriin pelaamaan pleikkaa.
Äiti on nyt väsynyt,
Hei, äiti ei nyt jaksa!
Menkää ihan minne vaan
Ja antakaa mun olla,
ANTAKAA MUN OLLA!

Ne roikkuu mussa kiinni,
Mikään ei ole tarpeeksi,
Mun kädet ei millään riitä,
Mun syliin ei mahdu enää ketään.
Mä luulin, että äidit ovat vahvoja,
Mä luulin, et ne tietää aina kaiken,
Mut ne onkin ihan pieniä,
Eikä tiedä juuri mitään.
Ne vaan räpiköi ja räpiköi,
Et pysyis pinnalla
MUA VÄSYTTÄÄ NIIN!

Äiti on nyt väsynyt,
Hei, äiti ei nyt jaksa!
Menkää vaikka naapuriin pelaamaan pleikkaa.
Äiti on nyt väsynyt,
Hei, äiti ei nyt jaksa!
Menkää ihan minne vaan
Ja antakaa mun olla,
ANTAKAA MUN OLLA!

Ja se tulee mun syliin
Ja sen varpaat on ihan kuumat
Ja sormet ihan tahmeat,
Kun se rutistaa, rutistaa mua lujaa.
Ja se söpöttää kaulan juuren
Pienen pieniä sanoja:
”Äiti, mun oma äiti. Äiti, mun paras äiti”
by Tiina Piiroinen

Tämän tekstin on kirjoittanut, säveltänyt ja sovittanut minun ihana ja rakas ystävä. Kun ensimmäisen kerran kuulin tämän laulun, minulla nousi kyyneleet silmiin. Tämä on juuri se tunne, mikä minulla pienen lapsen äidillä aina välillä on. Tämä on totta.


Tämä on myös se tunne, mikä minulla on tänään. ”Äiti on nyt väsynyt, äiti ei nyt jaksa.” Mutta se, että minä olen nyt väsynyt, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin väsynyt lapseen tai olisin aina väsynyt. Jokainen on joskus väsynyt, mutta äidin väsymys on jostain kumman syystä tabu. Äidin pitää aina jaksaa. Mutta tarvitseeko aina jaksaa? Eikö myös äidillä ole oikeus olla välillä väsynyt, ilman suurta numeroa ja kyseenalaistamista äitinä olemiseen. Minä olen nyt väsynyt ja kaipaisin pientä breikkiä. Haluaisin istua ja juoda kupin kahvia, ilman että joku kärttää syliin. Haluisin käydä vessassa niin ettei joku huuda oven takana sydäntä raastavasti. Haluaisin istua hetken ja lukea. Haluaisin olla hiljaa vain ajatusteni kanssa.


Kun minä sanon, että olen nyt väsynyt, ei tarkoita sitä, että katuisin lasta. En todellakaan! Olen kuullut: ”Olisi varmaan kannattanut ajatella ennen lapsen tekoa ettei jaksa. Teillä oli jo yksi teini-iässä, ei olisi enää kannattanut uutta tehdä. Ja sulla kun on noi sairaudetkin, ei ollut siis mitään järkeä. Oma oli valintasi, kestä nyt sitten.”


Väsymys on hetki, se menee ohi. Kyllä minä jaksan, kun saan hetken istua ja olla. Onneksi on ne päiväunet ja Ässällä hyvät unenlahjat. Ja myös sillä ihanalla tahmatassulla on taika, kun se tulee syliin ja painaa pään kaulaa vasten. Kun se ihana poika tulee halaamaan, rutistamaan ja pussaamaan, minä taas jaksan. Koska voin kuvitella poikani juuri sanovan minulle:  ”Äiti, mun oma äiti. Äiti, mun paras äiti”


Onko muita välillä väsyneitä äitejä? Miten sinä tänään jaksat?


<3 MäSäMutsi

16 kommenttia

  1. Itku tuli, en jaksa. Onneksi muutkaan eivät aina jaksa :) Ihana kirjoitus!

    VastaaPoista
  2. Ihana kirjoitus <3

    Tuo on niin raskasta ja ärsyttävää "olisit miettinyt ennen kuin lapsia hankit ! " Juupajuu! Oon välillä töissäkin väsynyt, mutta tarkoittaako se sitten sitä " olisit ennemmin työttömänä kotona " :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Mä oon aina ihmetellyt mikä oikeus kaikilla muilla on olla väsynyt, mutta ei äidillä? Ei koskaan tosiaan käsketä lopettaa töitä tai koulua. Aika omituinen logiikka tässä.

      Poista
    2. Yksi väsynyt täälläkin! Ja juuri kuin kirjoitit, en lapsiin :)

      Poista
    3. Eihän niihin muruihin ikinä voisi väsyä. <3

      Poista
  3. Ihanasti sun ystävä on kirjoittanut <3 Mulla on monesti samanlainen olo, väsyttää vaan eikä jaksa. Ihan karseita tommoset jotka heti vetää esille sen, ettei saa valittaa ku ite on päättäny lapsia tehdä :/

    Nykysomemaailmassa on entistä kovempi kilpailu siitä, kuka on paras, reippain, jaksavin, vähiten väsynein äiti lyhyimmillä unillq. Aina pitää nostaa itseään jalustalle. "Mä nukuin vaan kaks tuntia ja vielä pätkissä mutta silti oon leiponu kolme pellillistä pullaa, ulkoiluttanut lapsia, käynyt jumpassa, kaatanut hirven ja tehnyt siitä paistia ja vielä kirjoittanut lastenkirjan ja opettanut kaksivuotiaani lukemaan ja kirjoittamaan ja soittamaan sonetteja pianolla" Äitien pitäisi olla armollisia toisilleen, koska vain äiti voi tietää miltä toisesta äidistä välillä tuntuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan. Ihme kilpailua kuka jaksaa eniten ja siitä vielä pikkasen enemmän. Olen samaa mieltä, että äitien pitäisi olla oikeasti solidaarisia toisiaan kohtaan. Olla oikeita ystäviä ja tukea tässä todella vaikeassa asiassa kuin äitiys.

      Poista
  4. Ihana tuo teksti! <3 Mua kans väsyttää nykyisin koko ajan ja saa oikeasti kamppailla, että jaksaa joka päivä antaa Lillille hänen ansaitsemaansa aikaa, vaikka oikeasti voisin vain kököttää sängyssä ja nukkua. Mutta onneksi kesä tulee, valoisuus lisääntyy ja ehkä sitä saa itsekkin energiaa lisää :) Tsemppiä MäSä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kesällä jaksaa enemmän. Kevät väsymystä mullakin varmasti on. Tai sitten vaan ihan rehellistä univajetta. ;) Mutta kyllä se tästä <3

      Poista
  5. Voi miten ihana teksti! <3 Toivottavasti väsymys helpottaa! <3 Ja niin minun mielestä on todellakin ok, jos äiti on väsynyt ja pystyy myöntämään sen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkeintä on juuri se, että pystyy myöntämään että väsyttää. Se on vahvuutta, kun pystyy myöntämään oman rajallisuuden tässä suorituskeskeisessä maailmassa.

      Poista
  6. Ihana teksti, sai palan kurkkuun. Tuttuja tuntoja, ei tämäkään äiti aina meinaa jaksaa. Aivan älytöntä, että siitä syylistetään. Eihän äitikään kone ole! Olen oppinut, että omasta väsymyksestä pitää kertoa ainakin miehelle (joka ymmärtää, muttei välttämättä tajua sanomatta) ja koettaa laukaista se lepäämällä ja tekemällä jotain omaa. Se tekee minusta hyvän äidin. Ei se, että koetan pakolla selvitä eteenpäin! Tsemppiä sulle<3

    VastaaPoista
  7. Hyvä postaus :) Mulla on juuri väsymys alkanut helpottamaan, ehkä se on tää kevät ja aurinko? Toivottavasti sielläkin pian helpottaa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taitaa olla vain syynä ihan yksinkertaisesti unenpuute. 😊 Kiva, että sinulla on alkanut helpottaa! Kevät on kyl oikeesti aika ihanaa.❤️ Kuhan tää äiti saisi joskus ees nukkua.

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.