Sisällön tarjoaa Blogger.

MäSäMutsi kuntoon: kevään ruokaremontti

Olen pitkään pohtinut ruokaremontin aloittamista. Aina se kuitenkin on jäänyt vain pohdinnan asteelle. Olen ennen Ässän odotusta ja syntymää syönyt aina terveellisesti ja harrastanut liikuntaa intohimoisesti. Raskaus antoi salaiselle pullahiirelle vallan. Ensin alkoi ruokavalioon tulla suklaat, pullat ja pikku naposteltavat. Sitten jäi salitreenejä väliin, kunnes lopulta reilun tunnin koiran lenkitykset lyheni pikku pissoihin korttelin ympäri. Tästä ei tietenkään isot koirat ole olleet kovin ihastuksissa. Ja ennen kuin huomasinkaan on lantioilleni kertynyt mitä mahtavin vararengas.

Ässä syntyi ja herkuttelu sekä liikkumattomuus jatkui. Tekosyitähän löytyy. Ei ole aikaa. Olen väsynyt. Pikkulapsiarki on rankkaa ja pitäähän sitä itseä palkita suklaalla aina välillä (todellisuudessa viidesti päivässä). Salille ei voi lähteä, kun se neuvolantäti sanoi, että aina pitää levätä kun on mahdollisuus. Ja puolitoista vuotta myöhemmin istun edelleen sohvalla, napostellen Ässän päiväunien aikana suklaata kahvin kanssa, kun sitä pitää levätä ja nauttia silloin kun on mahdollisuus. Ei se neuvolan tätä ihan tätä tainnut tarkoittaa? Vai mitä luulette? 

Tämän viikon maanantaina tein päätöksen, että alan pikku hiljaa laittaa itseäni kuntoon. Onhan se noloa, että minulla on edelleen ne kilot, jotka tuli raskauden aikana. Tiputettavaa painoa on n. 10kg. Tällä hetkellä minulla ei ole toivoakaan mahtua niihin vaatteisiin, jotka minulla oli ennen Ässää. Ymmärrän myös, että minun sokerikoukkuni osaltaan aiheuttaa väsymystä sekä MS-tautini oireilua. Sillä, että alan enemmän huolehtimaan itsestäni ei siis ole pelkästään ulkonäöllinen seikka, vaan ihan terveydellinen. Haluan olla virkeämpi enkä halua antaa MS-taudille valtaa elimistössäni yhtään tämän enempää.  Eli jos joskus, niin nyt on tämän MäSäMutsin aika ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa kaikki tekosyyt. Nyt laitan itseni kuntoon!

Päätin aloittaa ruokaremontilla. En laita heti kaikkea uusiksi, koska haluan kestävän muutoksen, en siis aloita dieettiä  Uskon, että hitailla ja pysyvillä muutoksilla saa parhaan tuloksen. Ensimmäiseksi remppakohteeksi valikoitui aamiainen. Aikasemmin aamiainen oli kahvia ja vaaleaa leipää tai sokerijogurttia. Eli aika surkea. Ei ihme, että aamupäivisin sortuu napostelemaan... Vai mitä? Kaikki varmasti tietää ettei vaalea pullahöttöleipä pidä nälkää. Puhumattakaan 2dl sokerijogurtista. 

Ennen raskautta treenasin kovaa ja säännöllisesti, silloin söin joka aamu annoksen vanhaa kunnon kaurapuuroa mehukeitolla joka aamu. Joten palasin takaisin juurilleni. Tämä on muutenkin loistava ratkaisu, koska samalla kertaa tulee puuro myös Ässälle. Ässä söi puuronsa nyt paremmin, kun näki äidin syövän samaa tavaraa. 

Kaurapuuro karviais-boysenmarja keitolla maistui aamulla hyvälle!
Kahvista en tietenkään luovu, mutta kahvissa on rasvaton maito.

Ässällä sama puuro (suolaton versio) ja mansikka-omenasosetta

Tästä se lähtee. Nyt aamiainen hanskaan ja seuraavaksi aletaan lisäämään taas liikuntaa. 

Mitä teillä syödään aamuisin? Otan mielelläni vinkkejä vastaan, koska kokemuksesta tiedän kaurapuuron alkavan jossain kohtaa tökkimään, jos ei välillä vaihtele ruokaa.

<3 MäSäMutsi

8 kommenttia

  1. Turkkilainen jugurtti + siemeniä ja pähkinöitä + marjoja/hedelmiä. Kaikki sekaisin lusikalla ja ääntä kohti. Voisin syödä tuota sotkua vähän liikaakin :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaah, turkkilainen jogurtti! Se on taivaallisen hyvää. 😋

      Poista
  2. Aamiaisvaihtoehtoja on mulla muutama:
    - kaura- tai tattaripuuro veteen keitettynä + maustamaton jogurtti, marjoja, banaania ja rouhittuja siemeniä
    - soijamaitoon keitetty omenaraasteella ja ceyloninkanelilla maustettu kaurapuuro siemenrouheen kera
    - marjasmoothie
    - terveellinen "english breakfast" eli paistettua purjoa, kesäkurpitsaa ja herkkusieniä sekä munakokkelia tai paistettu muna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavia vinkkejä! Kiitos. Heti alkoi tekee mieli tuota englantilaista aamiaista. 😊

      Poista
  3. Syön raakapuuroa joka aamu - kaurahiutaleita, siemeniä, esim. auringonkukan, seesamin, chia... Soijamaitoon illalla valmiiksi tehtynä, päälle tai joukkoon banaania. Oon ollut gluteeniton-vegaani tammikuusta alkaen ja muutos oli nopea, en palaa vanhaan! Ei väsytä, nukun hyvin jne. Kokeile pari viikkoa vaikka, mielelläni kuulen, toimiiko kaikilla näin hienosti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä rakastan maitotuotteita ja vanhana urheilijana syön himona rahkaa. 😆 Joten maidoton ei käy. Lihaa en myöskään mielelläni jätä pois ruokavaliosta, koska muuten joutuisin tekee liikaa ylimääräisiä ruokia. Mutta punaista lihaa on tarkoitus vähentää ja alkaa syömään kalapainotteisesti. Jos laitan tiukan ruokavalion, tiedän etten onnistu. Muutoksia teen pikku hiljaa ja yritän saada tästä elämäntavan. Minulla on myös ongelma, ettei minulla ole paksusuolta ja en voi syödä kovin paljoa esim siemeniä, palkokasveja tai muita vaikeasti sulavia ruokia. Eli tämä tulee olemaan haaste löytää toimiva yhdistelmä.

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.