Sisällön tarjoaa Blogger.

"MS ei pysäytä!" - Maailman MS-päivä

Maailman MS-päivää vietetään vuosittain toukokuun viimeisenä keskiviikkona yli 60 maassa. Tänä vuonna MS-päivä on tänään tänään (25.5.2016). Tämän vuoden teema on "MS ei pysäytä!" - sairastuminen muuttaa elämää, mutta ei pysäytä sitä. #MMSP #strongerthanMS #neuroliitto



MS-tauti tuo omat haasteensa yli 7000 suomalaisen elämään. Se on etenevä neurologinen sairaus, joka aiheuttaa muutoksia keskushermostossa. MS-tautiin tyypillinen sairastumisikä 20-40 vuotta ja se on tyypillisempi naisilla kuin miehillä. MS-tautiin ei ole keksitty parannuskeinoa, mutta sen ennustetta voidaan parantaa lääkkeillä sekä elämäntavoilla. Jokaisen MS-tautiin sairastuneen oirekuva on erilainen. Toisilla on paljon erilaisia oireita ja toisilla taas ei oireita ole juuri lainkaan. Oireita ovat mm. näköhäiriöt, lihasheikkous, kongnitiiviset ongelmat ja uupumus. MS-taudin oireet tulevat tyypillisesti jaksoittain, jolloin puhutaan pahenemisvaiheista. Oireet saattavat jäädä joillakin pysyviksi tai sitten ne voivat kadota yhtä nopeasti kuin ovat alkaneet. Näin ollen sairauden kulkua on hankala ennustaa. Suuri osa MS-tautiin sairastuneista selviää pitkään toiminta- ja liikuntakykyisenä sekä työelämässä lähes normaalisti.




Minä sain MS-tauti diagnoosin vuonna 2012 maaliskuussa. Minulla oli kauan oireita ja lääkärit eivät meinanneet ottaa todesta. Minua pidettiin aluksi luulosairaana, masentuneena ja jossain kohtaan sain fibromyalgia diagnoosin. Ajateltiin myös, että oireet johtuvat Crohnin taudista, joka minulla oli aikasemmin todettu. Maaliskuussa 2012 kaikki muuttui. Koko vasen puoli meni tunnottomaksi ja voimattomaksi. Silloin jouduin kiireellä sairaalaan, pelättiin mahdollista aivoinfarktia. Pään MRI:ssä ja selkäydinnäytteestä kuitenkin vahvistui MS-diagnoosi. 


Diagnoosi oli musertava. Olin alkuun ihan varma, että nyt on peli menetetty. Olen 30v. ja elämä oli tässä. Kuntouduin kuitenkin nopeasti ja parissa kuukaudessa olinkin jo takaisin työelämässä. Ehkä peli ei olekaan vielä menetetty. Nyt sairastumisesta on aikaa jo neljä vuotta ja olen sinut asian kanssa. On päiviä jolloin murehdin asiaa, mutta sitten on niitä päiviä kun en edes muista koko sairautta. Ja miten edes ehtisin murehtia? Minulla on kädet täynnä tuossa meidän 1,5 vuotiaassa Ässä-pojassa. 


Elämä jatkuu sairaudesta huolimatta. Sitä vaan pitää itse miettiä, miten aikoo sen elämän käyttää. Minut MS-tauti pysäytti hetkeksi, mutta ei kokonaan. Nyt menen täysillä eteen päin, enkä aio luovuttaa vaan taistelen vastaan. 






Lisätietoja MS-taudista löytyy mm. Neuroliiton www-sivuilta. MS-päivän tapahtumista ja tarinoita MS-taudista voit käydä lukemassa täältä.


Tekstin kuvat lainattu Neuroliiton www-sivuilta. 

1 kommentti

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.