Sisällön tarjoaa Blogger.

Viime tipassa

En tiedä mistä johtuu, mutta minulla on nykyään usein tapana hoitaa asioita viime tipassa. Varsinkin kaikki ns. kurjat ja pakolliset. Mitä epämiellyttävämpi tai hankalampi asia, sitä enemmän sen hoitamista lykkään. Miksi ne asiat pitääkin jättää aina viime tippaan? Varsinkin kun ne on joka tapauksessa jossain kohtaa kohdattava ja hoidettava pois päiväjärjestyksestä. Johtuuko lykkääminen siitä, että toivoo niiden pakollisten juttujen katoavan tai jonkun muun hoitavan ne pois alta? Ihan kuin ne vaan katoaisi, kun ummistaa silmänsä. Tai se kuuluisa joku muu voisi tulisi hoitamaan mm. minun veroilmoituksen, laskujen maksun tai hammaslääkäri käynnin. Pahimmassa tapauksessa asioiden lykkääminen aiheuttaa sen, etten tulee niitä lainkaan hoitaneeksi taikka joudun maksamaan myöhästymismaksuja. 


Kuva: papunet www-sivuilta

En ole aina ollut näin "vastuuton". Ennen olin todella jämpti kaiken suhteen. Laskut maksoin  heti, kun ne tipahtivat postilaatikosta, veroilmotuksen tein samantien, hoidin lääkäriasiat ajallaan ja sovituissa tapaamisissa olin yleensä etuajassa. Milloin asiat sitten muuttui? Aikaa en osaa sanoa. Mutta väitän osittain johtuvan sairauksista ja osittain lapsista. Huomaan, että unohdan helposti asioita, jos ne eivät ole suoraan näköpiirissä. Johtuuko unohtelu sitten MS-taudista vai unenpuutteesta, niin en sitten tiedä. Yksi ongelma on myös, että minulla ei ole ns. aikaa hoitaa asioita. Olen joko kiinni lapsissa, eläimissä tai töissä. Aina on jotain muka kiireellisempää ja tärkeämpää. Illalla taas olen niin väsynyt ettei vaan jaksa. Ja kun kirjeet hautautuvat jonnekin, ne on helppo unohtaa. Poissa silmistä, poissa mielessä. Ne nousevat esiin siivouspäivinä tai silloin kun postilaatikosta löytyy huomautuskirje.

Tänään taas huomasin, että minulla on kasaantunut järkyttävä määrä hoidettavia asioita, kun siivosin meidän saapuneiden postien pinoa. Sydän heitti muutaman kuperkeikan, kun huomasin pinossa myös veroehdotuksen. Sydän pamppaillessa aloin kuumeisesti etsimään oliko minun veroilmoituksen jättöpäivä ollut 4.5 vai onko se 13.5. Onni oli tällä kertaa taas matkassa, kun minun veroilmoituksen jättöpäivä on "vasta" 13.5. Eli aikaa on. Tämä melkein sydänkohtaus kuitenkin sai minut tällä kertaa toimimaan. Päätin, että heti kun saan Ässän päikkäreille teen ensin veroilmotuksen ja sen jälkeen maksan kaikki laskut.

Tänään, pitkästä aikaa täytän veroilmoituksen "ajoissa". Eli tänään olen saanut sen tehtyä ja aikaa vielä olisi ollut. Samalla myös keksin, että voin laskuja ohjelmoida suoraan verkkopankkiin. Joten tein senkin samalla. Jos tämä vaikka auttaisi siihen, ettei laskujen maksu menisi viime tippaan tai pahimmassa tapauksessa eräpäivän yli. Samalla sain myös päivitettyä kalenterini. Merkkasin Ässän neuvola-ajat, omat tapaamiset ja Teinimonsterin treenit sekä muut menot. Tarkistin myös Isimiehen työmatkat sekä yhteiset sovitut menot.  Aikaakaan ei mennyt kuin reilu tunti ja kaikki sain hoidettua Ässän päikkäreiden aikana ja aikaa vielä jäi juoda kahvikupponen ja rentoutua.




Miten sinulla on tapana hoitaa asioita? Hoidatko kaikki viime tipassa vai teetkö ajoissa?


<3 MäSäMutsi


PS. onhan kaikki huomannut, että veroilmoituksen viimeinen jättöpäivä on 13.5?

Ei kommentteja

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.