Sisällön tarjoaa Blogger.

Kuinka kasvatin merkittävästi kuppikokoani ilman kirurgia?

Miten kasvatin kuppikokoani? Tarinani on tavallinen. Ostin ensimmäiset oikeat rintaliivini joskus 90-luvun lopulla. Menimme kaverin kanssa yhdessä Sepälän pukukoppiin sovittamaan rintsikoita ja löysin "oman kokoni". Tai ainakin ne, jotka tuntuivat päällä mukavimmalta. Kaverini oli lukenut rintaliivien koon valitsemisesta Sinä ja Minä -lehdestä, niiden vinkkien avulla etsimme sopivat liivit. Kun se sopiva koko ja malli löytyi, niin sitä kokoa ostettiin aina.


Ostin siis ensimmäiset liivini 15-17 vuotiaana. Siis ensimmäiset, jotka korostavat rintoja ja toivat esiin orastavaa naisellisuuttani. Aikaisemmin olin käyttänyt toppimallisia "harjoitusliivejä" tai sellaiseksi minun mummini niitä kutsui. Niiden "harjoitusliivien" tarkoitus oli lähinnä litistää tissini mahdollisimman huomaamattomiksi. 

Muistan kuinka teininä olin aina kateellinen minun ystäville, joilla oli aina isommat rinnat kuin minulla. Olin erittäin pienirintainen. Osittain tämä pienirintaisuus saattoi myös johtua vääränlaisista liiveistä. Mutta kyllä, minä olin "lauta", niin kuin luokan pojat minua leikkimielisesti kutsuivat...


Muistan edelleen sen päivän kun huomasin tissieni kasvaneen. Se oli se päivä, kun maito alkoi nousta rintoihin oikein urakalla. Olin ostanut valmiiksi kasan imetysliivejä, mutta ne jäivät kaikki käyttämättä, kun minulla oli viimeinkin ISOT TISSIT! Ensimmäinen asia minkä tein päästyämme kotiin Teinimonsterin kanssa laitokselta, lähdin ostamaan itselleni isommat imetysliivit. Ihana myyjä alusvaatekaupassa auttoi minua valikoimaan oikean koon. Ja voi sitä onnenpäivää, kun sain ostaa kaksi kuppikokoa isommat liivit.

No, sitä isotissistä elämää ei sitten kauan kestänyt. Kun imetys loppui, eikä maitoa enää kertynyt rintoihin, surkastuivat tissini takaisin alkuperäiseen kokoonsa. Tai eivät edes siihen alkuperäiseen vaan siitä hieman pienempään. Tissini olivat pelkät nahkalätkät. Oikeat lerpakkeet. Olin entistä tyytymättömämpi tisseihini ja pohdin silikoneja.


Aloin käyttämään push-up liivejä sekä reilusti topattuja, jotta rintani näyttäisivät edes jotenkin aikuisen naisen rinnoille. Aloin tottua olemaan taas pienirintainen. Aloin harrastamaan kuntosalilla käyntiä. Harjoittelun avulla sain rintoihini lihaksia ja ryhtiä. Aloin tuntemaan itseni taas oikeaksi naiseksi. Haaveilu silikoneista loppui.

Ässän raskaus- ja imetysaika ei kasvattanut rintojani lainkaan. Imetysliivit olivat samaa kuppikokoa kuin muutkin liivit, ainoa ero saumattamuus ja kaarituettomuus sekä imetysluukut. Imetyksen loputtua vedin vanhat liivini takaisin päälle. Aluksi ne tuntuivat epämukaville, mutta pian niihin tottui.


Muutama viikko sitten eräs äitikaverini houkutteli minut lähtemään hänen kanssaan alusvaateostoksille. Menimme alusvaatteisiin erikoistuneeseen myymälään, jossa myyjä oli erittäin ystävällinen ja halukas opastamaan liivien valinnassa. Aluksi ajatus siitä, että vieras ihminen alkaisi mittailemaan tutkimaan millaiset liivit minulle sopisi tuntui kamalalle. Kuitenkin myyjä sai tuntumaan kaiken luonnolliselle ja itsestään selvälle.

Alkuun myyjä kysyi kuppikokoani. Vastasin. Myyjä naureskeli ja totesi, että jos se on minun kokoni ollut toisessa liikkeessä, niin ei ainakan ole heidän liikkeessä. Sain erittäin nopeasti tietää, että olen käyttänyt aivan liian pientä kuppikokoa ja aivan liian suurta rinnanympärystä. Kun myyjä ilmoitti minulle minun uuden kokoni, purskahdin nauruun ja pyörittelin päätäni. Ajattelin myyjän kertoneen huonon vitsin. Suostuin kuitenkin sovittamaan myyjän valikoimia liivejä. Ja kas kummaa, ne olivat oikeasti sopivat! Ne oli aivan täydelliset. Sain myös kuulla, että on todella tavallista naisten käyttävän liian pieniä liivejä. Naiset usein jämähtävät siihen kuppikokoon, mikä oli sopiva 20 vuotiaana tai ennen lapsia. Näin oli käynyt minulle. 

Jos vielä et ole käynyt alusvaatteisiin erikoistuneessa liikkeessä valikoimassa itsellesi rintaliivejä asiantuntijan kanssa, niin suosittelen menemään mitä pikemmin. Kokemuksesta jäi minulle erittäin positiivinen tunne. Ja mikä parasta, minun kuppikokoni kasvoi KOLMELLA koolla. Oikeasti! Ja rinnanympärykseni pieneni 15 sentillä. Rintani myös näyttävät paremmille ja suuremmille tässä uudessa koossa. Liivit myös tuntuvat paremmille päällä. Nyt jälkeenpäin ihmettelen, miten olen koskaan voinut käyttää vanhoja liivejäni, jotka ovat ihan selkeästi olleet minulle liian pienet.


8 kommenttia

  1. Mä oon kuullut tästä ilmiöstä joskus ja pudistelkut päätä että miten voi olla mahdollista :D Täytyisi kyllä itsekin käydä "mittauttamassa" jospa sitten löytyisi sellaiset liivit jotka ei lerputa, kiristä tai vilauttele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyrkkisääntö kuulemma on, että jos liivit menee suorassa linjassa eikä olkaimet valahtele, on liivit todennäköisesti oikeaa kokoa. On kuulemma todella tyypillistä, että korvataan rinnanympäryksellä kuppikokoa. Minä siis olin ajan saatossa kasvattanut rinnanympärystä vaikka olisi pitänyt kasvattaa kuppikokoa.

      Poista
  2. Mulla on haaveena päästä uusimaan koko alusvaatekopan sisältö, vanhimmat siellä olevat vaatteet on öhöm. Ala-asteelta! Mie kävin imetysliivejä ostamassa oikeassa liiviliikkeessä enkä tosiaan tiennyt että jos ympärys pienenee niin kuppi kasvaa :D ja ne liivit mitä siellä kokeilin oli oikeasti ihanan tuntusia! :) nyt tarttis yhet uudet imetysliivit hankkia kun mun lempparit on aika kuluneet :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä laitoin minun kaikki rintaliiviini vaihtoon. Nyt on kaapissa 6 ihanat liivit, jotka sopivat täydellisesti. Suosittelen ehdottomasti, varsinkin jos naiseus on kadoksissa... ;)

      Poista
  3. Mä olen myös joskus kuullut että moni tietämättään pitää liian pieniä liivejä. Pitää kyllä joskus ehdottomasti mennä ja katsoa paljonko oma koko muuttuisi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lämpimästi. Oli positiivinen kokemus, ainakin mulle. :)

      Poista
  4. Olen kans kuullut samaa. Valitettavasti kun omat ei lapsen saamisen jälkeen meinaa riittää täyttämään edes sitä pienintä kuppia, rohkenen epäillä, että seuraava koko yhtään helpottaisi asiaa :/ Itse kyllä kans puolitosissani mietin joskus jopa silikoneja, mutta äh, näillä mennään! On ihmisillä isompiakin huolenaiheita, kuin köyhä etumus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin mäkin luulin, mutta kummasti se liivikauppias jostain mun tissit kaivoi... :D

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.