Sisällön tarjoaa Blogger.

Ihana koukuttava VILLIS

Mikä ihmeen VILLIS?

Villis on Facebookin kirppiksillä oleva tapahtuma. Villiksissä huudetaan, myydään ja ostetaan. Villiksen aikana useimmiten kaikki on sallittua. Sama tuote voi olla myynnissä myös muualla, tästä toki on kohteliasta ilmoittaa. Voit tehdä tarjouksia ja perua ne. Myyjä voi päättää olla myymättä kohdetta. Myyjä voi asettaa ajan, koska huutokauppa kohteet sulkeutuvat. Myyjä voi myös päättää onko huutokaupassa 5min sääntö vai, eli voiko huutamista jatkaa vielä kohteen sulkeutumisen jälkeen, jos ehdit huutaa 5min kuluttua viimeisimmän huudon jälkeen. Myyjä voi myös huutokauppa kohteelle asettaa "osta heti" hinnan, jolloin ensimmäinen joka huutaa, ostan pyydetyllä saa tuotteen. Kaupat ovat sitovia vasta, kun yv:t eli yksityisviestit on vaihdettu. Kaikessa kaupankäyntiin liittyvässä kuitenkin on hyvä muistaa käytöstavat. Ei huudella turhia ja kauppaa käydään reilusti.

Villiksiä löytyy melkein jokaisesta FB-kirppis ryhmästä aina aika ajoin. Tällä hetkellä on kolmessa eri FB-ryhmässä menossa villis, jotka kuuluvat minun suosikkeihini. IIK!!! 

VILLIS mania


Ja se villis koukuttaa. Sitä kyttää koko ajan, mitä sinne villikseen ilmaantuu. Onko osta heti -hintaa? Huutaako joku oman tarjouksen yli. Sitä pitää olla koko ajan päivittämässä tilannetta, jos tuotteen todella haluaa. Varsinkin, kun sitä ei koskaan tiedä koska myyjä päättää sulkea kohteen tai ilmoittaa osta heti -hinnan. Ja se harmituksen tunne, kun olet huutanut kilpaa jotain tuotetta ja myyjä ilmoittaa hinnan millä tuotteen saa lunastaa itselleen ja myöhästyt sekunnilla! Tai kun myyjä antaa tunnin varoitusajan siihen, milloin sulkee kohteen. VOI SITÄ VÄÄRYYTTÄ! Sitten aletaan jonottamaan, jos vaikka ostaja peruisi kaupan kuitenkin. Villiksissa kaikki on kilpajuoksua. Kuka ehtii ekana? Kenellä riittää rahat? Kuka päivystää eniten? Kuka on nopein huutaja?

VILLIKSESSÄ kaikki valta myyjillä


Tämä on meille suomalaisille outo käsite. Myyjäkö voi päättää kaiken? KYLLÄ! Myyjä päättää kelle myy ja mihin hintaan. Sillä ei ole mitään merkitystä kenelle tuote oikeasti kuuluisi tai tuotetta ei saakaan vaikka olisi sen valmis ostamaan. Me olemme tottuneet siihen, että kaupankäynnissä ostajalla on valta. Ostaja määrittää ostotapahtuman. Mutta villiksessä se ei ihan niin menekään. Villiksessä myyjällä on valtti. Ja ostajat menevät villiksessä myyjän pillin mukaan. Toki huutokohteissa on ostajan vastuu, kun hinta lähenee tai jopa YLITTÄÄ tuotteen retail-hinnan. Kun tuote on haluttu ja myyty loppuu, voi myyjä tehdä sievoisen tilin villiksessä, kun ostajat alkavat huutamaan kilpaa himoitsemaansa tuotetta. Olen joskus pieni huvittunut virne naamalla seurannut, kuinka villiksessä saattaa hinta moninkertaistaa tuotteen retail arvon. Kyllä villiksessä on myyjän markkinat. Siellä jopa perus t-paidan hinta saattaa kivuta korkeammaksi, mitä myyjä siitä olisi kirppiksellä tavallisesti pyytänyt. Mutta mikäs siinä, kuhan kaikki on tyytyväisiä... 


Milloin kauppa on sitova?


Tässä olen itse törmännyt muutamiin erimielisyyksiin, milloin se kauppa on sitova. Pääperiaate on, että kauppa on sitova kun yv on vaihdettu. Asia selvä. Mutta tarkoittaako se, jo sitä kun toinen kaupan osapuoli laittaa sen viestin? Minulle henkilökohtaisesti on kerran käynyt niin, että myyjä laittoi minulle viestin huutamastani vaatteesta. Olin unohtanut koko kohteen ja olin saanut ko. vaatteen jo muualta. Eli aikaa oli kulunut. Jolloin totesin myyjälle, että "hei olen pahoillani, mutta huudostani on jo todella kauan ja olen kyseisin tuotteen saanut". Tämän kommentin vastasin myytävään kohteeseen, en yksityisviestiin. Jolloin myyjä ilmoitti, että koska on laittanut yv:n kauppa on sitova. Asiaahan sitten väännettiin ja käännettiin. Ja lopulta ylläpidon kanssa sitten sovin ostavan kohteen ettei tule nyt kenellekään pahaa mieltä. Olisinhan voinut käydä jo aikaisemmin kommentoimassa, että perun huudon. Mutta olin unohtanut koko jutun. Harmillinen erehdys. Kuitenkin itse olen sitä mieltä, että kauppa ei voi olla sitova, jos myyjä vaan yhtäkkiä laittaa yv:n mahdolliselle ostajalla. Silloinhan ei edes ole mahdollista perua tarjousta. Tämä tarkottaisi myös, että ostajalla on oikeus saada tuote jos vaan laittaa myyjälle yv:n vaikka viimeisin huuto ei vielä miellyttäisi myyjää. Mutta näin päin tämä homma ei kuitenkaan toimi...  Minusta kauppa on sitova vasta sitten, kun yv:n on vastattu. Ja toki tässäkin voidaan käyttää harkintaa vastauksen sisällöstä riippuen. Eli jos yv:n vastaa kohteliaati, että onkin tullut tulokseen että haluaa perua tarjouksen tai ei haluakaan myydä tuotetta, niin silloin mielestäni kauppa ei ole sitova. Mutta näissä siten yp:t tulevat apuun.

Ja eikun sitten vaan villistelemään. Hyviä kauppoja kaikille. :D

Onko sinulla millaisia kokemuksia villiksestä? Oletko tehnyt hyviä löytyjä? Vai oletko joutunut katumaan kauppoja?



7 kommenttia

  1. Ah, villikset!❤️
    Mä muistan varmaan lopun ikääni sen, kun kävin kovaa taistoa rodinin siamese jumppiksesta ihan viimeisille sekunneille asti. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa, kämmenet hikos ja jännitti niin pirusti. Ja sitä voiton tanssia kun mä voitin! 😃
    Harmi vaan, että mies ja lompakko ei niin kovasti arvosta tätä mun villistely harrastustani. Molemmat vois olla myötämielisempiä, jos mä suostuisin noita pieneksi jääneitä myymään myös eteen päin.. Mutta kun en raaski.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onneksi mies ei ole vielä tajunnut että näillä kirpuilla ja ei ole kirppishinnat 🙈😂😂😂

      Poista
  2. Oon niin koukussa. Nyt on niin moni villis menossa samaan aikaan ni on jo vähän ähky 😆 Parhaimmat ostokset tulee kyllä aina villiksistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kolme villistä päällekkäin on mullekin liikaa. Mä oon tehnyt ehkä huonoimmat ja parhaimmat kaupat juuri villiksistä. Sekä myös kalleimmat... 🙈

      Poista
  3. Mäkin oon koukuttunut, ja mä kun luulin etten merkkivaatteita tuu pikkuselle osteleen. No hupsista keikkaa miten kävi. En sentään mitään kauheita kasoja villiksistä ostele, pakko pitää joku järki :D

    VastaaPoista
  4. Kierrän nämä kaukaa, koska ovat niin vaarallisia x'D

    VastaaPoista
  5. Hui kuulostaa sen sortin markkinoilta että parempi vaan kun en edes kokeile... :D

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.