Sisällön tarjoaa Blogger.

Nainen autokaupoilla

Kuva ladattu pixabay kuvapankista


Nainen yksin autokaupassa tunnetaan useimmiten vitsinä. Eihän naiset tiedä autoista mitään. Naisille autoissa tärkeintä on ulkonäkö ja väri. Millään muulla ei ole merkitystä. Naisen oletetaan valikoivan pieni, näppärä ja helppokäyttöinen auto. Suuria tehoja ei voi olla, ettei vaan satu mitään, koska naisethan eivät hallitse autoja. Kokokaan ei voi olla kovin suuri, koska muuten nainen ei saa sitä mihinkään pysäköityä. Tai jos nainen tarvitsee suuren auton, se johtuu useammasta kuin kolmesta lapsesta ja silloin nainen tarvitsee tila-auton. Naiset eivät tingi hinnoista, vaan maksavat mitä pyydetään. Naisille voi myös puhua ihan mitä vaan autosta, ne uskoo kaiken. Eikä naisille tarvii mitään selittää, kun ei ne mitään kuitenkaan ymmärrä. Sehän riittää, että todetaan "sä tarviit tän" ja "tämä maksaa tämän verran" ja bling kaupat syntyy.

Kun nainen menee autokauppaan miehen kanssa, kauppias osoittaa puheensa miehelle. Nainen sivuutetaan näissä miesten välisissä keskusteluissa, koska eihän se pikku vaimo mitään ymmärrä. Kaupat tehdään miesten välillä. Nainen saa seurata sivussa miesten keskustelua tai kehoitetaan häntä menemään ottamaan pahaa kahvia automaatista ja lukemaan naistenlehtiä odotostilaan, kun miehet hierovat kauppojen yksityiskohtia. Miehet pohtivat yhdessä, millaisen auton se pikkuvaimo oikeen tarvitsee. Naisella itsellä ei tähän tietenkään ole mitään mielipidettä, koska on nainen. Koeajon tullessa ajankohtaiseksi, avaimet ojennetaan tietenkin miehelle vaikka kuinka auto olisi naiselle tulossa. Kyllähän naisen tulee uskoa, jos miehet yhdessä tuumin päättävät jonkin auton olevan hänelle. Ja mieshän tekee sen päätöksen, onko auto hyvä ajettava vai ei.

Minulla on ollut ajokortti jo 16 vuotta. Tuon 16 vuoden aikana olen omistanut 20 erilaista autoa. HUOM! minä olen omistanut, ei minun isäni tai minun mieheni vaan minä itse, se nainen. Suurimman osan autokaupoistani olen tehnyt isäni, mieheni tai miespuolisen ystäväni läsnäollessa. Ja tämän empiirisen tutkimuksen tulos on autokaupasta riippumatta aina sama, kaupoista keskustellaan miehen kanssa ja auto myydään miehelle. Kertaakaan kauppaa ei ole käyty minun kanssa vaikka minä olen ollut se oikea ostaja. Autokaupoissa olen asioinut myös naispuolisten ystävieni kanssa tai yksin, silloin joko palvelua ei ole tullut lainkaan tai minulle on puhuttu niin kuin en mitään autoista ymmärrä. Eli omakohtaisesta kokemuksesta, voin kertoa ettei naisia oteta autokaupoilla vakavasti. Ei varsinkaan jos nainen on ikähaitariltaan 18-34v. 

Kuva ladattu pixabay kuvapankista

Eilen pyysin miestäni heittämään minut erääseen autoliikkeeseen. Mieheni kysyi, haluanko hänet mukaan. Vastaus oli tiukka ei, sillä halusin tämän hoitaa itse ja silloin olen saanut palvelua edes jonkinlaista kun olen yksin. Tai ainakin olen saanut itse koeajaa auton. Eli tämä viikko alkoi autokaupoilla, kun päätin tarvitsevani uuden auton. Viimeisestä autokaupasta olikin jo pari vuotta, joten en ollut ihan varma mitä odottaa. Nyt sain yllättyä palvelusta. Palvelun laatuun saattoi vaikuttaa, että olin ennakkoon ollut kauppiaaseen yhteydessä ja kertonut halustani ostaa uusi auto. Kerroin, että en ole varma olenko ostamassa ko. liikkeestä ja minkä merkkisen tai mallisen auton olen ostamassa. Ilmeisesti kauppias otti minut vakavasti, koska teki kaikkensa, jotta teen hänen kanssaan kaupat.

Saavuin autokauppaan klo 10.15. Myyjä alkoi heti kartoittamaan millaista autoa todellisuudessa tarvitsen. Montako istumapaikkaa, lemmikit, ajokilometrit, lisävaruste tarpeet ja muut mieltymykset autojen suhteen. Kun nämä olimme käyneet läpi, myyjä kertoi heillä olevan kolme erilaista autoa, jotka voisivat sopia käyttötarkoitukseeni. Myyjä alkoi esittelemään autoja, niiden erilaisia ominaisuuksia sekä eroja toisiinsa nähden. Päädyin koeajamaan kaikki kolme autoa, koska ajotuntumalla on minulle suurin merkitys. Tämän jälkeen kävimme vielä myyjän kanssa keskustelua autojen eroista ja ominaisuuksista. Lopulta tein päätöksen mikä autoista miellytti eniten ja mikä sopi tarpeisiini parhaiten. 

Kun auton merkki ja malli oli valikoitu, alkoi keskustelu väristä. Olin ajatellut haluavani mustan auton. Myyjä osoitti minulle, että sitä en oikeasti halua. Joten päädyin tekemään facebook äänestyksen, jonka tuloksen perusteella valikoitui myyjän toinen suosittelemista väreistä ja yksi kolmesta, joka minuakin miellytti. Eli ei ollut värillä loppuen lopuksi edes väliä... Värin jälkeen käytiin läpi varustelut. Nastat vai kitkat? Alumiinivanteet? Sähkökäyttöiset penkit? Roiskeläpät? Kurasuojat? Tummenetut lasit? 

Kun viimein oli sopiva paketti kasassa, alkoi keskustelut hinnasta. Kyllä luit oikein, olin ostamassa uutta autoa ja en todellakaan ajatellut maksaa listahintaa. Myyjä huomasi nopeasti, että en ollut tekemässä ensimmäistä kertaa kauppaa eikä viitsinyt käydä keskustelua siitä, onko hinnoissa ilmaa vai ei. Neuvotteluiden tuloksena sain 10% auto hinnasta pois ja tankin täyteen bensaa, kun auto saapuu tehtaalta. Löimme kättä päälle ja allekirjoitettiin kauppapaperit.

Klo 13.45 kävelin autokaupasta ulos kädessäni kauppasopimus uudesta autosta. Myyjä kiitteli ja hämmästeli, etten halua nukkua yön yli tai soittaa miehelle. Kysyin häneltä miksi minun näin pitäisi tehdä. Ei osannut myyjä vastata, kertoi vain kaikkien naisasiakkaiden näin yleensä tekevän. Totesin, että auto on tulossa minulle, minä olen sen maksamassa kokonaan ja minä myös sitä ajan, joten miehelläni ei voi olla mitään sanottavaa millaisen auton olen ostamassa. Myyjä nauroi ja totesi, että minun kanssa oli kiva tehdä kauppoja ja lupasi vielä alennuksen ensimmäisestä huollosta, jos tuon auton heille huoltoon. 

Nyt alkoi sitten autokauppojen pahin vaihe. Nimittäin se pitkä ja tuskallinen odotus, koska auto saapuu tehtaalta liikkeeseen ja auto saadaan kilpiin. Jos hyvä tuuri käy, niin auto olisi minulla kahdessa viikossa. Mutta varmasti ennen joulua. Muistui taas mieleen millaista on lapsi ja odotti joulua. Uusi auto on minun joulu ja siihen on aivan liian pitkä aika, että saan sen. Joten pitäkää peukkuja, että auto saapuu nopeasti! :)

Onko teillä kokemuksia autokaupoista? Millainen fiilis jäi?


2 kommenttia

  1. Minä oon joskus vuosia sitten käyny itekseni autokaupoilla, ja lopulta ostanu sen auton. Ei mua kyllä meinattu heti ottaa tosissaan, mutta kyllä se myyjä sitte pikkuhiljaa alko ymmärtää että oon oikiasti ostamassa autoa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä siinä onkin, ettei nainen ole vakavasti otettava? Vai eiks naisen raha ole ihan yhtä hyvää? Mua onneksi tää lähinnä aina huvittaa... eihän se kauppias toki voi tietää, että oon autojen kanssa pelannut koko ikäni. 😊

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.