Sisällön tarjoaa Blogger.

Ilotulitteet, se joka vuotinen keskustelu vai riita?

Nyt taitaa olla aika taas sille, joka vuotiselle keskustelulle ilotulitteista. Eli koska, missä ja kuka niitä ilotulitteita saa ampua. Joka vuosi keskusteluun ottaa osaa ne, jotka ovat sitä mieltä, että ilotulitteet pitäisi kieltää lailla sekä ne, joiden mielestä mitään kivaa ei saa tehdä ja Suomi on tuhansien turhien kieltojen maa. Tässä keskustelussa ei ole koskaan voittajia. Yhtenäistä mielipidettä asiaan ei löydy. Kumpikin osapuoli syyttää toista mielensä pahoittamisesta. Varmaa kuitenkin on, että riita tästä keskustelusta saadaan.

Niinpä minä nyt kaivan verta nenästäni ja sotkeuden blogissani tähän keskusteluun. Sillä olen eilen kaivannut kukkahattuni esiin ja vetänyt sen syvälle päähäni. Ihan ensimmäiseksi kuitenkin haluan sanoa, että minulla ei PERIAATTEESSA ole mitään ilotulitteita vastaan. Siis jos niitä ammutaan silloin kuin niitä saa, eikä niitä ammuta toisia päin tai räjäytellä postilaatikoissa tai autojen konepelleillä eikä niitä käytetä viattomien luontokappaleiden pelotteluun. Onhan se toki hauska katsoa saako auton hälyttimet laulamaan konepelliltä ammutulla ilotulitteella tai postilaatikon lentämään, kun sisään laittaa pommin. Olenkin niuho ja minusta se ei ole mitenkään hauskaa. En myöskään näe hauskana ampua viatonta eläintä päin. Saati sitoa palavaa rakettia kissa-raukan häntään kiinni. Jos joku sanoo, että tämä on harvinaista, niin pyytäisin avaamaan silmät, sillä 34 vuoden aikana olen nähnyt juuri tällaista toimintaan joka vuosi. En nyt joka vuosi ole nähnyt kissan juoksevan paniikissa raketti häntään sidottuna, mutta useammin kuin kerran. Ja yksikin tällainen kerta on mielestäni liikaa.

Syy miksi eilen kaivoin kukkahattuni esiin, oli se että ilotulitteiden myynti alkoi virallisesti ja ensimmäiset pommit toki piti sen kunniaksi heti ampua taivaan tuuliin. Joku minulle totesi, etteihän aikuiset sellaista tee ja todella tylsää kun, ilotulitteiden ikäraja on nykyään 18vuotta. En tiedä minkä ikäisiä eiliset ilotulitteiden testaajat olivat, eikä se ole se pointti vaan se, ettei niitä saa vielä ampua. Ja sitten uskooko joku tosiaan ettei alle 18 vuotiaat ammu raketteja? Vaikka heille ei niitä varsinaisesti myydä, niin aina löytyy ne mukavat vanhemmat, jotka ostavat alaikäisille pilteilleen omat raketit, koska omat piltit ovat niin vastuullisia. Joopa joo... Uskoo ken tahtoo. Useana vuonna olen kuitenkin saanut todistaa teinien täysin vastuutonta ilotulitteiden ampumista. Eikä ne aikuisetkaan aina ole yhtään sen vastuullisempia. Ilolientä nautittuna tulee loistavia kuningasideoita, mistä kaikkialta on hyvä ampua raketteja, myös niille aikuisille. Esimerkkinä omalta takapihalta suoraan naapurin olohuoneen ikkunaan (tapahtui viime vuonna). 

Suurin syy kukkahattuuni on oman koiran pelkääminen. Minulle on ystävällisesti kerrottu, kuinka koria pitää rauhoittaa, eläinlääkäriltähän saa diapameja... joo, mutta ensin pitäs tietää koska niitä raketteja ammutaan. Minulle on myös kerrottu, että koiran voi totuttaa raketteihin. Toki voi! Niin olinkin totuttanut, ennen meillä ei ollutkaan mitään ongelmaa. Ei ennen kohtalokasta vuoden vaihdetta 2012, jolloin eräät nuoret saivat kuningasidean ampua roomalaisilla kynttilöillä minua ja koiriani päin. Mitäs lähdin uutena vuotena lenkille... niin no, tämä tapahtui ikävä kyllä puolen päivän aikaan, eikä silloin olisi vielä niitä ilotulitteita saanut ampua. Teinit eivät tietenkään koskaan joutuneet vastuuseen teostaan, enhän minä heitä kiinni saanut, eivätkä he jättäneet yhteistietoja kenelle voin osoittaa korvausvaatimukset rikkoutuneista vaatteistani ja eläinlääkärikuluista. Kiitos tämän kohtalokkaan 31.12.2012 päivän meillä on pelokas koira, joka ei kestä pauketta ja välähdyksiä lainkaan. Uutena vuotena lääkitsemme koiran hyvissä ajoin diapameilla, emmekä poistu kotoa. Mutta kun niitä raketteja ammutaan täysin varottamatta ihan koska tahansa. Tähän ei lääkettä löydy, ellen halua pitää koiraani varmuudeksi joulusta tammikuun puoliväliin varmuuden vuoksi huumattuna. Siksi olen niuho sen suhteen, milloin niitä rakettaja saa ampua. 

Eli minulla ei oikeasti ole mitään ilotulitteita vastaan, jos niiden käytössä noudatetaan lakia ja järjestyssääntöjä. Voidaanko sopia, että ilotulitteita ammuttaisiin vain silloin kun on niiden aika ja turvallisissa paikoissa? Ihan vain näiden lemmikkien vuoksi ja miksei myös niiden luonnossa elävien luontokappaleiden. En usko heidänkään nauttivan lainkaan ilotulitteista.

Uusi vuosi 2017


Heippa, 

nimeni on Solo. Olen 8.5.2008 syntynyt valkoinen paimenkoira. Minun suuri toiveeni tulevalle uudelle vuodelle, että te ihmiset noudattaisitte ilotulitusohjeita. Varsinkin sitä, että ne raketit ammutaan vasta 31.12 klo 18 alkaen ja viimeiset raketit olisi ammuttu 1.1 klo 02.


Pelkään raketteja todella paljon ja tulen viettämään tämänkin uuden vuoden sängyn alla, niin olen tehnyt jo viimeiset 4 vuotta, erään onnettoman tapauksen jälkeen vuonna 2012. Toivoisin kuitenkin, että saisin käydä rauhassa tarpeillani ennen klo 18 ja sitten yöllä klo 02 jälkeen ennen kuin emäntäni menee nukkumaan. Jos raketteja ammutaan vieressäni, saatan säikähtää niin, että saan hihnani riuhtastua irti ja ei ole enää varmaa saako minua enää kiinni. Paniikissa saatan lähteä hortoilemaan autotielle ja emmehän me halua, että minulle tapahtuu mitään. Emmehän? Joten voitteko järjestää minulle mahdollisimman mukavan uuden vuoden? Sillä jo 8 tuntia pelkäämistä on todella pitkä aika, enkä haluaisi kärsiä yhtään ylimääräistä.


 Kiitos! 
Oikein hyvää tulevaa vuotta teille kaikille!


Allekirjoitus

2 kommenttia

  1. Monena vuotena saanut todeta, miten niitä ammutaan vielä tyyliin koko seuraava viikko! Todella typerää käytöstä.

    Ja nyt kun tulin tänne huuteleen, niin siitä perunalaatikosta =D Se sopii hyvin esim. rieskoihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Saman olen pannu ikävä kyllä merkille...

      Itseasiassa rieskoja päädyin siitä tekemään eilen iltapalaksi. 😊

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.