Sisällön tarjoaa Blogger.

Makuihin pinttynyt - kun lempisuklaan maku muutettiin

Kuva lainattu Fazerin WWW-sivuilta

Tein viikolla MTV:n laatiman "Osaammeko arvata ikäsi karkkimakusi perusteella" -testin. Testin lopputulos hämmentävä, sillä se oli ensimmäinen testi, joka arvasi ikäni oikein 30-40 vuotiaan välille. Eli tästä siis voimme päätellä vain yhden asian, KARKKIMAKU PALJASTAA TODELLISEN IKÄSI! Eli kannattaa olla varovainen siellä kaupan karkkihyllyllä, jos haluaa pitää ikänsä salassa.

Testin ensimmäinen kysymys oli: 

Minkä suklaapatukan söisit mieluiten?

FAMI
JAMBO
FAZERINA
PÄTKIS
SNICKERS

Postauksen kuvista voidaan päätellä, minkä minä söisin mieluiten. No, todellakin sen FAZERINAN. Se on yksi minun "all time favorite" suklaa. Varsinkin nyt raskausaikana sen kulutus on noussut ihan omiin sfääreihin. Niin kauan kuin muistan Fazer on valmistanut, tätä ihanan täyteläistä suklaapatukkaa. No, itseasiassa koko ikäni, sillä sen valmistus on aloitettu vuonna 1953, samaan aikaan Domino-keksien kanssa. Mutta mitä ihmettä Fazer on mennyt tekemään minun rakkaalle ihanalle ja suussa sulavalle suklaalleni?!?! 


Kuva lainattu Fazerin WWW-sivuilta
Kuva lainattu Fazerin WWW-sivuilta


Fazerinan kuoret ovat vuosien aikana vaihtuneen muutamaan otteeseen, mutta maku on ollut aina taattua Fazerin laatua. Tällä kertaa Fazerinan muutokset eivät ole jääneet paperiin vaan ne on levinnyt myös sisältöön. Suklaan tryffelitäyte on kehdattu tuunata appelsiinilla. Tätä appelsiinilla maustettua Fazerinaa on näkynyt aikaisemmin esim. jouluna konvehdeissa. Silloin on mainittu Fazerina nimen alla, että sisältää appelsiinitryffeliä. Joten olen olettanut sen olevan vain uusi kamala kausimaku, joka poistuu sesongin jälkeen. Mutta olen tainnut olla väärässä. 

Tänään huomasin kaupassa uudet Fazerina Bites karkit. Aluksi olin aivan innoissani! Vihdoinkin saan tätä herkkua sopivan kokoisina valmiina paloina ja ilman kääreitä. Mutta nämä Fazerina Bitesit ei todellakaan ole perinteisiä Fazerina-nameja vaan tämä uusi kammotus. Fazerinan nimen alla ei lue, että sisältää appelsiinitryffeliä, mutta tieto löytyi sisällysluettelosta. Kauhukseni huomasin, ettei sitä minun tavallista Fazerinaa myydä enää patukassa eikä levynä. Kaikki kehdattu muuttaa tähän appelsiinitryffeliin. Ainoastaan Kismetistä löytyi häivähdys ainoasta oikeasta ja alkuperäisestä Fazerinasta. Eli onko tämä herkku jäämässä kokonaan pois? Vai koskeeko tämä muutos vain tiettyjä kauppoja?

Tässä elämäni 35 vuoden aikana useita minun karkkisuosikkejani on muutettu tai poistettu kokonaan markkinoilta. Lion-patukka hävisi yhdessä vaiheessa kokonaan Suomesta, mutta onneksi tulivat takaisin. Merkkarit katosivat ja palasivat pienentyneenä takaisin. Hopeatoffeet katosivat ja palasivat. Eli ehkä Fazerinakin katoaa markkinoilta hetkeksi palaten takaisin faniensa luokse? Mutta mitä ihmettä minä syön siihen asti? Miten ihmeessä selviän loppu raskausajan? Voi Fazer minkä menit tekemään!

Kyllä, karkkimaku paljastaa ikäsi. Jotkut karkit vain on pyhiä. Niihin ei saa koskea ja niiden tuunaaminen aiheuttaa vain mielipahaa. 

Onko jonkun sinun lempikarkkisi valmistus lopetettu? Tai makua muutettu?


8 kommenttia

  1. Siis ainahan fazeriina on appelsiinisuklaata ollu?? O.o wtf

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maku on muuttunut voimakkaammaksi. Mielestäni ennen ollut vain tryffelitäyte (saattanut olla häivähdys appelsiinia), mutta nyt maistuu aivan järkylle. Appelsiini tunkee ihan liian voimakkaana läpi. Eli maku on muuttunut.

      Poista
  2. Kyllä vaan, menivät tekemään saman omalle ykkössuosikilleni Tuplalle. Ei maistu enää samalta, masennus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietinkin tuossa yks päivä, että onko senkin maku muuttunut. En siis vähään aikaan sitä pystynyt syömään, kun olin joskus vetänyt Tupla överit. Eli en kuvitellut sen maistuvan "väärälle"! Tää on ihan kamalaa... Mä haluun vanhat namit takas!

      Poista
  3. Mun mielestä kans Fazerina on kyllä aina ollut appelsiinin makuista suklaata ja todella hyvää sellaista :) Toi Fazerina-pussi oli mun mielestä ihan sairaan hyvä!! Söin sen yksin yhdellä (köh, lyhyellä) automatkalla ekasta palasta viimeiseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ite en yleensä pidä makusuklaista ja siksi varmaan erotan tämän jotenkin niin voimakkaana. Tähän on tullut voimakkaampi appelsiinin maku (itse en ole tiedostanut, että olisi lainkaan maistunut aikasemmin, mutta ilmeisesti on). Fazerin työntekijä on kertonut, että myös koostumus olisi jonkin verran muuttunut. 😪 Mutta tällä hetkellä, varmaan juuri raskauden vuoksi, maistan tuon maku eron niin voimakkaana, että en tykkää yhtään.

      Poista
  4. Mäkin ostin sen pussin ja petyin suuresti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tuli ihan itku, mutta taidan tällä hetkellä vähän ylireagoida kaikkeen... vaikka onhan tuo nyt anteeksi antamatonta muuttaa makua! 😆

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.