Sisällön tarjoaa Blogger.

Oletko valmis äidiksi? - Raskausajan unettomuus viimeistelee äidiksi tulon


Minua on jo useamman viikon ajan kiusannut äärimmäisen epämukava vaiva, nimittäin unettomuus. Olen viimeisen kuukauden aikana muuttunut käveleväksi ihmiszombieksi. Olen väsynyt, mutta en saa unta. Ja kun viimein saan unta, herään keskellä yötä, jonka jälkeen en enää nukahda takaisin. Viimeisen kuukauden aikana olen herännyt jo 3.30-4.30 välillä muka virkeänä ja valmiina päivään. Minä, joka vihaan aamuja ennen puolta litraa kahvia, oon ylhäällä ennen kukon laulua. Viikkoon mahtuu ehkä yksi tai kaksi aamua, jolloin unta on riittänyt "normaaliin" klo7 saakka. Kuten jo pystyy arvaamaan, niin päivästä tulee pitkä ja vaatii usean kahvikupillisin tankkaamista, jotta jaksaa taaperon kanssa touhuta.

Yöllisiin heräämisiin on harvoin mitään erityistä syytä. Epämukava asento, puutuneisuus, suonenveto ja pissahätä ovat tietenkin ne tyypillisimmät. Mutta yritä sitten tämän ison mahan kanssa etsiä sitä hyvää asentoa. Vaikka minulla on kaiken maailman vartalotyynyt yms. helpottamaan ison mahan kanssa nukkumista, niin ei niistä ole mitään apua. Tai niistä saatava apua ei vain ole minulle riittävä. Useana yönä olen kuitenkin herännyt täysin ilman syytä. Ehkä herätyksen on aiheuttanut liikkuva vauva tai koira on vaihtanut paikkaa. Ikävintä tässä unettomuudessa on tietenkin ne sivuoireet, kuten kärttyisyys, hermostuneisuus, aivotoiminnan vähyys ja krooninen väsymys.

Valittelin tästä neuvolassa jokin aikaa sitten, jossa minulle naureskeltiin ja kerrottiin tämän olevan täysin normaalia. Kaikkia odottavia äitejä kuulemma vaivaa unettomuus, koska hormoonit. En kyllä muista tällaista unettomuutta omissa aikaisemmissa raskauksissa. Tai ehkä aika on vaan kullannut muistot ja luonto huijannut minut lisääntymään uudelleen. Tämä raskausajan unettomuus muka auttaa valmistautumaan vauvan syntymään, tai niin ainakin tiede (sekä neuvola) väittää. Eli luonto valmistelee äidin jo hyvissä ajoin hulluuden ja kroonisen väsymykseen partaalle? Todella huono huumorintaju luonnolla. Itse suosisin paljon mieluummin varastoon nukkumista, jotta sitten jaksaa sen vauvan kanssa.

Oikeasti minulle on asiaa selitetty, että tämä on niin sanotusti pehmeä lasku todellisuuteen. Äiti totutetaan pehmeästi yöheräämisiin ja valmistellaan tulevaan koitokseen. Elimistö totutetaan vähiin ja katkonaisiin uniin. Tässä on selkeä kaava: ensin ollaan hereillä yksin, myöhemmin vauvan kanssa ja lopulta huutavan vauvan kanssa. On siinä pehmeää laskua kerrakseen. Mutta kai tuossa on pointtia? Niinhän se lapsikin oppii syömään kiinteitä. Maistamalla kaikkea uutta aina vähän kerrallaan ja totutetaan sillä tavoin uusiin sekä outoihin makuihin. Olikos ne niin, että lapsi tarvitsi keskimäärin 17 maistamiskertaa, jotta suu tottuu uuteen makuun?

Oletko valmis äidiksi? Täytätkö seuraavan listan?



Minä olen jo ihan valmis saamaan tämän lapsen itsestäni ulos. Alan jo kaipaamaan sitä syytä tähän väsymykseen. Onhan se myös hyväksyttävämpää, että olen väsynyt, koska herään vauvan kanssa monta kertaa yössä kuin se, että olen raskaana ja en saa nukuttua. Ärsyttävintä kuitenkin on, että ihmiset hokee ympärillä, että nuku nyt kun vielä saat nukkua. Tekisi mieli kiljua: "Kyllä perkele nukkuisin jos saisin unta!" 

Oletko sinä kärsinyt raskausajan unettomuudesta? 
Miten selvisit siitä?



2 kommenttia

  1. Mullahan uni maistuu vielä oikein makoisasti. Eli mun kroppani ja evoluutio on jättänyt ilmeisesti pois valmistautumisen vauvaelämään. :D Saa nähdä mikä shokki tälläiselle unikeolle on kohta tulossa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyllä kateellinen. Mieluummin minäkin nukkuisin kuin kukkuisin aamuyöstä... :)

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.