Sisällön tarjoaa Blogger.

Pekingin kanaa ala MäSäMutsi - raskausajan ruokahimot


Minulta on muutamaan otteeseen kysytty raskausaikana, onko minulla jotain himoja. Aina oon vastannut ettei ole. Samaan hengenvetoon kuitenkin olen kertonut suklaa- ja jäätelöaddiktiostani, mutta niitähän ei lasketa? Kerron, ettei minulla ole minkäänlaisia himoja ollut kirkkain silmin. Samalla kuitenkin olen kotona terrorisoinut muuta perhettä minun himoillani. Mutta itse en siis ole näitä tiedostanut.

Yksi suurimmista himoistani on ollut kiinalainen ruoka! Ai että, se on hyvää. Jos saisin aina päättää mitä meillä kotona syötäisiin, meillä syötäisiin vain kiinalaista. Jos olemme perheen kesken viettänyt ravintolapäivää, olen pakottanut kaikki kiinalaiseen. Noutoruokaa mietittäessä vaadin kiinalaista. Ei, minulla ei ole himoja.  Minähän vain pidän kiinalaisesta ruuasta.

Nyt raskausaikana olen myös kotona alkanut kokkaamaan kiinalaisia ruokia. Yhdeksi suosituimmaksi hitiksi on koko perheen keskuudessa on muodostunut Pekingin kana. Ja onhan se mielettömän hyvää! Joten, nyt jaan myös teille tämän meidän herkun reseptin.


Pekingin kana


450g broilerin suikaleita
1 paprika
2 punasipulia
2-3 porkkanaa
2-3 valkosipulin kynttä
1-2 chiliä
2rkl maissijauhoja suurustukseen
pippuria
(öljyä paistamiseen)

Kastike:
1rkl soijaa
2-3 rkl hoisin-kastiketta 
1rkl osterikastiketta


Pilko sipuli ja paprika reilun kokoisiksi paloiksi. Kuori ja viipaloi porkkanat ohuiksi viipaleiksi. Murskaa valkosipuli. Poista chilistä siemenet ja silppua pieneksi.

Sekoita kastikkeen ainekset pienessä astiassa. Aloita 2 rkl:lla hoisin-kastiketta ja ruokalusikallisella osterikastiketta. Lisää hoisin-kastiketta jos haluat lisää tulisuutta, osterikastiketta jos haluat lisää makeutta. Varmista ettei soijakastike ole kovin makeaa, muuten ruuasta voi tulla todella makeaa. Lisää tulisuutta saa myös lisäämällä kastikkeeseen hieman chiliä.



Kuumenna öljy pannulla kuumaksi lisää hetken päästä broileri ja chili. Sekoittele ja kun broileri on lähes kypsää lisää porkkanat, paprikat, sipulit ja valkosipuli. Mausta pippurilla.



Lisää kastike ja sekoittele ja anna kiehua hetki. Lisää kylmä vesi, johon on jauhot sekoitettu suurustamista varten. Lisää vettä vähitellen koko ajan sekoittaen, kunnes kastike on koostumukseltaan ja vahvuudeltaan sopivaa. Maista ja lisää halutessasi mausteita. Tarjoile jasmiiniriisin kanssa.



Tämän herkun valmistaminen on melko nopeaa. Eniten aikaa vie kasvisten pilkkominen. Eli tämä ruoka sopii myös arki-illan herkuksi.





2 kommenttia

  1. Raskausaikana itselläni oli kolme ruoka-ainetta mitä oli pakko olla aina saatavilla, ananas, porkkana ja parsakaali. Johtuneeko niistä vai mistä, mutta hyvin on terveenä poika ollut...nyt jo aikuinen eikä ole ikinä syönyt ainuttakaan lääkekuuria. :D Mukavaa viikonloppua sinne. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli tuosta keskimmäisestä jatkuva himo ananakseen. Esikoisen aikaa vedin porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia hulluna. Tyttö ollut aina terve eikä allergioita. Pojalla ollut muutama korvatulehdus ja vilja että maito yliherkkyys, mutta ei muuta.

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.