Sisällön tarjoaa Blogger.

Synnytystoivelista


Olen tämän raskauden aikana käynyt nyt kahdesti pelkopolilla keskustelemassa synnytyspelostani. Siellä ehdotettiin, että laadin synnytykseen synnytystoivelistan. Keskustelin asiasta myös doulan kanssa ja hän oli ehdottamasti sitä mieltä, että minun on tämä lista laadittava. Tämä synnytystoivelista on doulan raamattu, jonka mukaan hän toimii ja tarvittaessa vaatii minun puolestani synnytyksessä.

Minua pyydettiin miettimään mitkä asiat voisivat helpottaa oloani sekä mitkä ovat ne asiat mitä pelkään. Ensin luulin, etten tule saamaan paperille yhtään toivetta. Tai muu kuin, että kaikki olisi todella nopeasti ja kivuttomasti ohitse. Heheheh... Mutta hetken kun pohdin asiaa ja tutustuin myös Bebesin pohjaan, alkoikin paperille tulemaan tekstiä.

Kätilö:

  • Toivon ehdottomasti savutonta kätilöä. En voi sietää raskaus aikana tupakan savua ja se haju saa voimaan pahoin. Joten koska synnytys on muutenkin intiimitilanne, niin kätilö on oltava savuton.
  • Haluan, että minulle kerrotaan kaikki toimenpiteet, niin että ymmärrän ne.
  • Toivon, ettei kätilö hermostu minun mahdolliseen kiukutteluun ja tarpeen vaatiessa kykenee hieman hurttiin huumoriin. 

Kivunlievitys:

  • Haluan olla mahdollisimman paljon liikkeellä, sillä liike helpottaa yleensä kipua.
  • Toivon pääsyä ammeeseen tai suihkuun. Esikoisen aikana totesin veden lievittävän hyvin kipua.
  • Akupisteiden painantaa sekä TENS-laitetta haluan kokeilla kivunlievityksessä.
  • Toiveena päästä mahdollisimman vähäisellä lääkkeellisellä kivunlievityksellä. Toivon välttyväni kaikilta suolen toimintaa lamaavilta lääkkeiltä, mutta tilanteen niin vaatiessa olen valmis myös näihin lääkkeisiin.

Synnytys:

  • Toivon synnytyksen ajaksi hämärää valaistusta
  • Välilihan lämmitys ennen ponnistusvaihetta, jos ammeeseen pääsy ei ole mahdollinen
  • Toivon jotain muuta ponnistusasentoa kuin puoli-istuva.
  • Rauhallinen tilanne
  • Jos menen paniikkiin, toivon että minua pyritään rauhallisesti ja lempeästi rauhoittamaan
  • Pelkään hallitsematonta tilannetta, toivon ettei tilanne muutu sellaiseksi
  • Haluan lapsen heti syliini, jos tilanne vain sen sallii. Jos tämä ei ole mahdollista, toivon että minulle koko ajan selitetään tilannetta.

Synnytyksen jälkeen

  • Haluan, että isä tai doula saa lapsen syliin
  • Haluan, että joku pitää lasta koko ajan sylissä, jos minä en voi
  • Haluan imettää ja toivon, että saan siihen tukea sekä opastusta

Tällaisen listan sain aikaan, kun hieman asiaa mietin. Kävimme listan myös doulan kanssa läpi, jotta kaikki seikat ovat varmasti huomioitu. Kun lista oli käyty läpi, tuli tunne, että ehkä minä selviän tästä ja voitan omat pelkoni. Varsinkin jos kaikki menee tämän suunnitelman mukaan. Toki on varauduttava siihen, ettei mikään mene niin kuin olen suunnitellut. Mutta nyt tiedän, että minulla on 100% varmuudella ihana ihminen tukemassa minua, jos oma mies ei pääse synnytykseen tai ei voi olla läsnä koko aikaa.

Oletteko tehnyt synnytystoivelistaa? 
Mitä teidän listat pitää sisällään?


7 kommenttia

  1. Tämä lista on tosi selkeä ja hallittu kokonaisuus. Täytyykin tämmöinen hahmotella itsekin, jos joskus vielä tarvetta on. Uskon, että hyötyä on kyllä doulan mukaan otosta, pelkopoli käynneistä ja asian käsittelystä. Olet varmasti jo paljon valmiimpi kun uskotkaan. Tsemppiä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Näin minäkin toivon, että nyt olen oikeasti valmis. ❤

      Poista
  2. Juuri palautin sairaalaan menevän paperinivaskan. Laitoin siihen kolme toivetta:
    - Ei kivunlievityksiä
    - Kotiutus mahdollisimman nopeasti.
    -Haluan kävellä/ olla pystyssä ponnistus vaiheeseen asti, supistukset loppuvat kokonaan tässä vaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kotius mulla unohtuikin. Mutta ei kai ne tänä päivänä turhaa pidä sisällä?

      Poista
  3. Ihan loistava listaus! Just tänään neuvolassa tuli tämä puheeksi ja samoin pelkokäynnillä kans suositeltiin tekemään. Oli mulla tämmöinen viimeksikin, mutta se kyllä jäi ihan sitten laukunpohjalle rypistymään, kun synnytys meni niin.. no.. hassusti :) Täytyy siis nyt ottaa tämä kirjoitettavaksi ja muistaa antaakin hoitohenkilökunnalle, jos vaan tilanne sen sallii. Ihana toi sun doula-juttu! Meillä kans vähän jänskää, että miten mies pääsee mukaan (lähinnä jänskää siis esikoisen hoitopaikka), mutta luotan siihen, että kyllä se paikalle ajoissa ehtii! Ja jos ei, niin on sitä perkule naiset ennenki yksin synnyttänyt! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Suosittelen lämpimästi tämän kirjoittamista. Ainakin omalla kohdalla helpotti pelkoa. Meillä on just toi hoidon järjestäminen suurin ongelma. Mutta kyllähän naiset selviää mistä vain! Se on varmaa :D

      Poista
  4. En enää niin tarkkaan muista, mutta lääkkeetön kivunlievitys, amme, mun kanssa kommunikointi aina jos meinataan jotain toimenpiteitä tehdä, ei epparia, ei makuu- tai puoli-istuvaa asentoa, ei oksitosiinia, rauhallinen jälkeisvaihe jne. Mua kyllä näissä ihan kuultiin, toki aluksi keskusteltiin, että jos jotain sattuis, niin sit pitäis toimia. Ja doula myös mukana.
    Kaikki taisi toteutua loppupeleissä, kakkoskätilö meinasi tuikata oksitosiinin rutiinisti, mutta ei ehtinyt onneksi painaa liipaisinta.. Sille kun ei ollut tarvetta, hänkin perusteli sen olevan vain rutiini.. :)

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä! Kiitos kommentistasi.